Mungkinkah Tertawa

Haruskah ku padamkan.. kedukaan ini.. dengan titis airmata.. dan menyayat hati.. ataupun biar dalam.. keadaan bergini.. Haruskah diriku.. kembali disini.. di depan dirimu.. yang tiada suri.. mungkinkah tertawa.. aku menanti diri.. Aku bertanya pada.. diri oh mengapa.. mengapa kita setiai.. kehidupan.. aku tersiksa.. Sejambak kasih bekal harapan.. terhapus di pertengahan jalan.. gugur bagaikan dedaunan.. tercemar kehormatan cinta.. Apa salahku.. hingga.. kau paling pada aku.. Aku bertanya pada.. diri oh mengapa.. mengapa kita setiai.. kehidupan.. aku tersiksa..

Sendiri Menyepi...

Sendiri menyepi.. Tenggelam dalam renungan.. Ada apa aku seakan ku jauh dari ketenangan.. Perlahan ku cari.. Mengapa diriku hampa.. Mungkin ada salah.. Mungkin ku tersesat.. Mungkin dan mungkin lagi.. Aku merasa.. Sendiri menyepi.. Ingin ku menangis.. Menyesali diri.. Mengapa terjadi.. Sampai bila ku begini.. Resah tak bertepi.. Kembalikan aku pada cahayaMU.. Yang sempat menyala.. Benderang di dalam hidupku.. Ku ingin cahayaMu.. Mendekati hidup ku..

Rabu, 16 Mei 2012

16 MEI - SEJARAH HARI GURU


1
Tarikh 16 Mei dipilih sebagai Hari Guru kerana pada tarikh yang sama dalam tahun yang sama 1956, Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu (Federal Legislative Council ) telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran (Report Of The Education Commitee ) sebagai dasar pelajaran negara kita. Dokumen tersebut dikenali sebagai Laporan Razak, telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan semenjak hari itu.

Objektif Hari Guru Malaysia

1. Menitikberatkan peranan guru dalam pembinaan kebangsaan (termasuk perpaduan dan integrasi), pembangunan negara dan perkhidmatan kepada masyarakat.

2. Menarik perhatian ibu bapa , murid dan orang ramai kepada peranan penting kaum guru dalam masyarakat Malaysia.

3. Memupuk semangat perpaduan ikhtisas dan muhibbah di antara guru.

4. Meninggikan martabat dan taraf guru dalam masyarakat.

5. Memberi peluang untuk memajukan kecekapan guru melalui seminar, persidangan, melanjutkan pelajaran dan sebagainya.

6. Menilai secara objektif perana guru dengan berlatarbelakangkan Malaysia dan mengambil langkah-langkah supaya peranan itu lebih berkesan.
                                                    
Tema hari guru

 1972 Peranan Guru Dalam Pembangunan Negara
 1973 Kerjasama Ibu Bapa Untuk Kemajuan Pendidikan
 1974 Peranan Guru Dalam Zaman Sains dan Teknologi
 1975 Guru dan Pembangunan Negara
 1976 Pendidikan Moral Dalam Zaman Kemajuan Pendidikan
 1977 Dedikasi dan Disiplin Asas Kemajuan Pendidikan
 1978 Guru Pembentuk Generasi Akan Datang
 1979 Murid Sejahtera Negara Jaya
 1980 Pendidikan Teras Perpaduan Negara
 1981 Pengorbanan Guru Kejayaan Rakyat
 1982 Ke Arah Kecekapan Guru Dan Pendidikan Bermutu
 1983 Kepimpinan Berteladan Teras Pendidikan
 1984 Kepimpinan Berteladan Kesempurnaan Pendidikan
 1985 Guru dan Masyarakat Asas Kemajuan Pendidikan
 1986 Pendidikan Teras Nasionalisme
 1987 Pendidikan Ke Arah Kesejahteraan Insan
 1988 Guru Pengasas Budaya Membaca
 1989 Guru Pembina Budaya Ilmu
 1989 Guru Pembina Budaya Ilmu
 1990 Pendidikan Bermutu Masyarakat Sejahtera
 1991 Ke Arah Pendidikan Cemerlang
 1992 Guru Cemerlang Teras Kejayaan Wawasan
 1993 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan
 1994 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan
 1995 Permuafakatan dan Perpaduan Menjayakan Wawasan
 1996 Guru Malaysia Teras Pendidikan Bertaraf Dunia
 1997 Guru Bestari Sekolah Bestari
 1998 Guru Penyemai Tanggungjawab Bersama
 1999 Guru Berkesan Pendidikan Cemerlang
 2000 Bersatu Memartabatkan Profesion Keguruan
 2001 Memartabatkan Profesion Keguruan tanggungjawab Bersama
 2002 Guru Berkualiti Aspirasi Negara
 2003 Guru Berkualiti Aspirasi Negara
 2004 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan
 2005 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan
 2006 Pendidikan Bestari Pemangkin Kegemilangan
 2007 Guru Penjana Modal Insan Cemerlang
 2008 Guru Cemerlang Negara Terbilang
 2009 Guru Pembina Negara Bangsa
 2010 Guru Pembina Negara Bangsa
 2011 Guru penjana transformasi pendidikan negara
 2012 Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara

Catat Ulasan