Mungkinkah Tertawa

Haruskah ku padamkan.. kedukaan ini.. dengan titis airmata.. dan menyayat hati.. ataupun biar dalam.. keadaan bergini.. Haruskah diriku.. kembali disini.. di depan dirimu.. yang tiada suri.. mungkinkah tertawa.. aku menanti diri.. Aku bertanya pada.. diri oh mengapa.. mengapa kita setiai.. kehidupan.. aku tersiksa.. Sejambak kasih bekal harapan.. terhapus di pertengahan jalan.. gugur bagaikan dedaunan.. tercemar kehormatan cinta.. Apa salahku.. hingga.. kau paling pada aku.. Aku bertanya pada.. diri oh mengapa.. mengapa kita setiai.. kehidupan.. aku tersiksa..

Sendiri Menyepi...

Sendiri menyepi.. Tenggelam dalam renungan.. Ada apa aku seakan ku jauh dari ketenangan.. Perlahan ku cari.. Mengapa diriku hampa.. Mungkin ada salah.. Mungkin ku tersesat.. Mungkin dan mungkin lagi.. Aku merasa.. Sendiri menyepi.. Ingin ku menangis.. Menyesali diri.. Mengapa terjadi.. Sampai bila ku begini.. Resah tak bertepi.. Kembalikan aku pada cahayaMU.. Yang sempat menyala.. Benderang di dalam hidupku.. Ku ingin cahayaMu.. Mendekati hidup ku..

Jumaat, 5 November 2010

roda-roda hidup


hidup ibarat roda.. berputar-putar.. kadang di atas kadang di bawah..sukarnya mencari kehidupan yang sempurna.. lagi sukar mengenali erti sebuah kehidupan jika gagal mengenali diri sendiri. jatuh bangun menjadi kebiasaan di dalam hidup ku.. amat sukar mencari kebahagiaan dalam diri sendiri.. bukan ingin disanjung atau dipuja.. cukuplah sekadar menghormati ku sebagai insan di dunia ini.. setiap insan tidak sempurna tapi janganlah jadikan ketidak sempurnaan itu sebagai alasan... kita diberikan akal fikiran yang waras.. mampu berfikir yang mana baik yang mana buruk..silap kau berfikir.. kecundanglah kau dengan fikiranmu itu.. aku berceloteh bukan untuk tatapam umum.. tetapi untuk diriku sendiri agar sentiasa berwaspada dalam menjalani kehidupan yang masih belum tahu dimana hujungnya.. biar ku dipandang hina.. tapi tidak ku sanggup diperkotakkatikkan.. walau hidup ini sementara.. ku cuba menghayati agar tidak kesal berpanjangan di atas kesilapan yang ku lakukan di hari-hari yang lepas... amat perit untuk bangkit dari tersungkur... dan amat payah untuk bangun semula dari jatuh yang berpunca dari diri sendiri.. suatu ketika dulu aku pernah menjadi seperti ini... alangkah bodohnya diri ini ketika itu.... tiada berfikir panjang dalam membuat keputusa.... hanyut dalam dunia remaja tanpa pegangan... hanya mencari hiburan keduniaan semata-mata.... kini ku bersyukur dunia silamku terkubur dalam kenangan.... bangkit dari kesilapan yang lalu.... walau masih lagi terkontang-kanting... ku gagahkan juga jiwa-jiwa ini agar tidak kembali ke kehidupan yang sangat hitam tanpa sinaran cahaya... ku ingin kebahagiaan.. pernah ku capai.. tapi hanya kebahagiaan seketika.. menumpang kasih pada yang tak sudi.... hanya persinggahan semata-mata... janji-janji hanya janji kosong.... kawan-kawan yang banyak merubah kehidupanku... dengan sokongan dan galakan kawan-kawan ku yang ku rindu... baizura.. tema... shidah.. masing-masing sudah bekerjaya.. dan punya kehidupan... sangat merindui saat bersama.. kenangan di ipta... banyak membantu dalam pelajaranku... suka.. duka.. makan.. minum.. berjalan-jalan.. ke kelas.. di kelas.. sentiasa bersama.... terima kasih sahabat-sahabatku.. kalau bukan kerana dorongan kalian tidak mungkin aku menjadi seperti hari ini.... syukur aku dikenalkan dengan kalian semua....

Tiada ulasan: