Mungkinkah Tertawa

Haruskah ku padamkan.. kedukaan ini.. dengan titis airmata.. dan menyayat hati.. ataupun biar dalam.. keadaan bergini.. Haruskah diriku.. kembali disini.. di depan dirimu.. yang tiada suri.. mungkinkah tertawa.. aku menanti diri.. Aku bertanya pada.. diri oh mengapa.. mengapa kita setiai.. kehidupan.. aku tersiksa.. Sejambak kasih bekal harapan.. terhapus di pertengahan jalan.. gugur bagaikan dedaunan.. tercemar kehormatan cinta.. Apa salahku.. hingga.. kau paling pada aku.. Aku bertanya pada.. diri oh mengapa.. mengapa kita setiai.. kehidupan.. aku tersiksa..

Sendiri Menyepi...

Sendiri menyepi.. Tenggelam dalam renungan.. Ada apa aku seakan ku jauh dari ketenangan.. Perlahan ku cari.. Mengapa diriku hampa.. Mungkin ada salah.. Mungkin ku tersesat.. Mungkin dan mungkin lagi.. Aku merasa.. Sendiri menyepi.. Ingin ku menangis.. Menyesali diri.. Mengapa terjadi.. Sampai bila ku begini.. Resah tak bertepi.. Kembalikan aku pada cahayaMU.. Yang sempat menyala.. Benderang di dalam hidupku.. Ku ingin cahayaMu.. Mendekati hidup ku..

Isnin, 4 Jun 2012

LARANGAN TANAMAN KONTAN DI KAWASAN AWAM

Definisi tanaman kontan terdiri tanaman seperti pokok pisang, ubi, serai, tebu,sayur dan seumpamanya.

LARANGAN penanaman tanaman kontan di kawasan :-

  1.  Bahu jalan atau kawasan lapang.
  2.  Padang permainan kanak-kanak.
  3.  Zon penampan.

Sebab-sebab tanaman kontan tidak dibenarkan :-
  •  Akta 171 di bawah seksyen 102(d) melarang penanaman tanaman kontan di kawasan operasi majlis.
  • Kacau ganggu kepada kawasan kejiranan.
  • Ketidakselesaan penduduk taman.
Kesan tanaman kontan :-
  •  Menjadi tempat pembiakan binatang/ serangga berbahaya.
  • Menghadkan penggunaan kawasan permainan kanak-kanak dan bahu jalan.
  • Mencacatkan permandangan.
  • Merosakkan struktur tanah.
  • Tempat longgokkan sampah.
  • Menghalang pandangan lalulintas.
Kepada yang ingkar...

Denda tidak melebihi dua ribu ringgit (RM 2,000.00) atau dipenjarakan tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali.

 MAKLUMAT

Pemilik rumah/ premis yang ingin mengubah atau menukar landskap yang telah disediakan oleh Pihak MDKL kepada rekabentuk landskap sendiri, pemilik rumah/ premis boleh membuat permohonan dan boleh merujuk ke Jabatan Landskap, Majlis Daerah Kuala Langat dengan menggunakan permohonan dan cadangan rekabentuk. Kelulusan tertakluk kepada syarat MDKL.

Sebarang pertanyaan, sila hubungi

Alamat :
Jabatan Landskap,
Majlis Daerah Kuala Langat,
No. 31-A, Jalan Suasa 1,
42700 Banting
Selangor Darul Ehsan, Malaysia.
Tel : 603-31803135
Fax : 603-31803143

Tiada ulasan: