Mungkinkah Tertawa

Haruskah ku padamkan.. kedukaan ini.. dengan titis airmata.. dan menyayat hati.. ataupun biar dalam.. keadaan bergini.. Haruskah diriku.. kembali disini.. di depan dirimu.. yang tiada suri.. mungkinkah tertawa.. aku menanti diri.. Aku bertanya pada.. diri oh mengapa.. mengapa kita setiai.. kehidupan.. aku tersiksa.. Sejambak kasih bekal harapan.. terhapus di pertengahan jalan.. gugur bagaikan dedaunan.. tercemar kehormatan cinta.. Apa salahku.. hingga.. kau paling pada aku.. Aku bertanya pada.. diri oh mengapa.. mengapa kita setiai.. kehidupan.. aku tersiksa..

Sendiri Menyepi...

Sendiri menyepi.. Tenggelam dalam renungan.. Ada apa aku seakan ku jauh dari ketenangan.. Perlahan ku cari.. Mengapa diriku hampa.. Mungkin ada salah.. Mungkin ku tersesat.. Mungkin dan mungkin lagi.. Aku merasa.. Sendiri menyepi.. Ingin ku menangis.. Menyesali diri.. Mengapa terjadi.. Sampai bila ku begini.. Resah tak bertepi.. Kembalikan aku pada cahayaMU.. Yang sempat menyala.. Benderang di dalam hidupku.. Ku ingin cahayaMu.. Mendekati hidup ku..

Khamis, 6 Oktober 2011

Rabbani - Pergi Tak Kembali (Al'Fatiah untuk Allahyarham Wak Halimi yang telah kembali ke rahmatullah pada hari Khamis 06/10/2011)





Allahyarham Wak Halimi sahabat gelak, tawa, makan sesama dan kerja sesama telah meninggal dunia pada hari ini (Khamis 06/10/2011 dalam lingkungan jam 9 pagi di Hospitah Banting,) Allahyarham menderita sakit kenser tahap 4 hampir/lebih 3 bulan. Hilang lagi seorang sahabatku.. cepat masa berlalu terasa baru semalam gelak tawa makan sesama, hari sudah meninggalkan kita semua kembali kepadaNYA. Al'Fatiah..


Setiap insan.. pasti merasa..
Saat perpisahan terakhir..
Dunia yang fana.. akan ditinggalkan..
Hanya amalan yang dibawa..

Terdengar sayup.. surah dibaca..
Sayunya alunan suara..
Cemas di dada.. lemah tak bermaya..
Terbuka hijab di depan mata..

Selamat tinggal.. pada semua..
Berpisah kita selamanya..
Kita tak sama.. nasib di sana..
Baikkah atau sebaliknya..

Amalan dan takwa.. jadi bekalan..
Sejahtera bahagia pulang.. ke sana..

Sekujur badan.. berselimut putih..
Rebah bersemadi sendiri..
Mengharap kasih.. anak dan isteri..
Apa mungkin pahala dikirim..

Terbaring sempit.. seluas pusara..
Soal-bicara terus bermula..
Sesal dan insaf.. tak berguna lagi..
Hancurlah jasad dimamah bumi..

Berpisah sudah.. segalanya..
Yang tinggal hanyalah kenangan..
Diiring doa.. dan air mata..
Yang pergi takkan kembali lagi..

Allah.. Allah.. Allah..
Allah.. Allah.. Allah..
Allah.. Allah..

Selamat tinggal.. pada semua..
Berpisah kita selamanya..
Kita tak sama.. nasib di sana..
Baikkah atau sebaliknya..

Berpisah sudah.. segalanya..
Yang tinggal hanyalah kenangan..
Diiring doa.. dan air mata..
Yang pergi takkan kembali lagi..
Amalan dan takwa.. jadi bekalan..
Sejahtera bahagia pulang.. ke sana..
ke sana..

Tiada ulasan: